Debreceni
születésű Széchenyi-díjas tudóst, Az ezerarcú én c. könyve segítségével
ismertem meg először. Olvasmányos és felettébb reprezentatív írása nagyszerűen
befogadható. Első sorban történeti műhely hallgatójaként alapos egyetemi
filozófia képzettség híján igyekszek reflektálni H. Elemér munkahipotézisére.
Úgy
gondolom elsőként fogalmilag le kell szűkíteni a civilizáció terminust, hogy további vizsgálódás szempontjából ne
legyen se teher, se félrevezető bármi következtetésünk. Első támpontként magyar
lexikában a "civilizáció az emberi
társadalom azon állapota, melyben a barbár állapotokon felül emelkedve, rendezett
polgári társaságban egyesül s ez által alkalmassá lesz a nagyobb műveltségre"[1]. Kiadási
dátumára tekintettel, érdemes összevetni ezt kortárs szótárak értelmezésével. A
Merriam-Webster[2] főnevei
között a civilizáció szó nélkülözi az
olyan összevetéseket, mint civilizált kontra barbár, a polgári társaságban való
egyesülést kulturális és technológiai fejlettség váltja le, de összecseng a
nagyobb műveltség állapotukban. Az utóbbiban ezt tovább szűkíti az írásos
műveltség és annak őrzésére. Az Oxfordi szótárakban[3], sokkal
absztraktabb jelentést találunk. Technológiai fejlettség teljes egészében
hiányzik, s csak az emberi szociális fejlettség és szervezettség mértékét méri,
s abból a legfejlettebbnek ajánlja a civilizáció
terminus büszkeségét. Olyan következtetést lehet levonni a fentebb sorolt
információkból, hogy a civilizáció
fogalma értelmezések színes spektrumát tárja elénk, nevezetesen: fellelhető a
fejlettség szintjének valamilyen módon való mérése és az emberi társadalom
szervezettségének fejlettsége. A kettő fő gondolat szervesen összefonódik,
hiszen az emberi társadalom szervezettségének hol van az a bizonyos
határvonala, ahonnan ki lehet jelenteni, hogy egy bizonyos társadalmi
szervezettség egy civilizáció? Úgy
gondolom hideg logikai szempontból az olyan emberi kultúrák, amiknek a
társadalmi szervezettsége nem ért el egy bizonyos szintet (különböző
közép-ázsiai nomád népek) s a történelem és idő martalékává vált, vitathatóan
nem nevezhető a fentebb említett kritériumok mellet civilizációnak. Megint más a helyzet, ha úgy beszélünk a civilizációról, mint összemberi
civilizációról, mivel az előbbi gondolkodás abban tér el az utóbb említett
helyzettől, hogy amaz differenciálja az összemberi civilizáción belül és
különbséget tesz azok között, s civilizált vagy kevésbé civilizált jelzőkkel
igyekszik toposzokba szedni őket. Saját megfontolásom az, hogy bármilyen alacsony is legyen egy emberi társadalmi
szervezettség s rendelkezik vagy nem írásos kultúrával, azokat technikailag
belehet sorolni egy összemberi
civilizáció átfogó toposzba, hiszen mindegyik rendelkezik emberi kultúra
egy-egy sajátos válfajával és analógiák sorát lehetne felszólítani amazok
alátámasztására kezdve a vallással, beszélt nyelvek, hiedelmek a világról vagy
akár szinte minden kultúrában fellelhető hierarchikus társadalmi berendezkedést
is ide lehetne sorolni. A műben hamar
kiderül, hogy H. Elemér az utóbbi helyzetben gondolkodik[4], azaz összemberi civilizációt elméletét érti civilizáció
elmélete alatt[5], s azt a
Félelmek és Szimbólumok metafizikai kapcsolatával vizsgálja a civilizáció
kialakulása és fejlődése kontextusában.
Hankiss
Elemér hipotézise az, hogy az emberi civilizáció a világban félelmekkel
találkozván igyekezett védelmi mechanizmusokkal felfegyverkezni a váraktól a
vallásokig és így tovább, majd ebből lekövetkezteti, hogy pontosan ez a
"félelem" a civilizációépítő ember eleme . További fejezetekben bővebben kifejti, milyen eszközökkel védte
meg magát az emberiség ettől a félelmekkel teli univerzumtól, milyen is ez az
univerzum és milyennek látjuk s hogyan próbáljuk látni, kezelni azt. Úgy hiszem
reprezentatív, ha azzal kezdeném mit is ért Hankiss az univerzum alatt, majd
folytatnám milyen eszközökkel próbálja azt kezelni hankissi értelmezésben. Hankiss
gondolatán elindulva szeretnék kitérni könyvének hiányára s megvizsgálni,
hogyan helyezkedik el az emberi lényről vallott állaspontja az
egzisztencializmus elméletében.
A
világ ami körül vesz minket, az univerzum, végérvényben Hankiss számára
elgondolkodtató és egyértelműen összegzi milyen elméletek vannak rá,
nevezetesen: Nekünk teremtették ezt a világot; Freudi "gyönyörelv"
ütközése a világgal, amik egymás ellen dolgoznak; Hegel egyetemes
történetkoncepciója; Felelőtlen istenek világa; Demiurgosz világa; Monod-i
betolakodók vagyunk világ; Mindig is létezett s nem teremtették a világot.
Hankiss egyszerű pragmatikus oldalról közelíti meg, bármelyik elfogadható s nem
igyekszik egy hosszú historiográfiával rendelkező vitába elegyedni, inkább arról
az oldalról közelíti meg, hogy az ember hogyan vette fel a harcot az
"idegen világgal". Nála az "idegen világ" nem
"gonosz"[6], pusztán
"közömbös" az emberi élet iránt[7]. A
világot egy dzsungel metaforával
festi le Hankiss. Gondolatának fejlesztésére behozza a társadalmi dzsungel terminust, miszerint ironikus módon, ahogy
védekeztünk a fizikai dzsungellel szemben,
magunk teremtettünk egy dzsungelt a dzsungelen belül, mit nehezebb
meghódítani és pacifikálni, mint a fizikai
dzsungelt. Ez a társadalmi dzsungel
s annak okozója a saját belső lelki
dzsungelünk Hankiss munkahipotézisének zászlós csatahajója. Úgy gondolom egy
ravasz és zseniális húzást alkalmaz Hankiss, hiszen munkahipotézise
alátámasztására, Egy civilizáció elmélet
vázlata, ahol az összemberi
civilizáció végérvényesen emberiség kultivációs, művelő produktuma. Ezt a
produktumot, az összemberi civilizációt,
ahogy a világot is dzsungel
metaforával magyarázza, ami egy közömbös, veszélyes, ismeretlen de életterületet
adó hely. Úgy az emberi társadalom is egy ugyan ilyen dzsungel, ami végérvényesen emberek által felépített világ, ebből
kifolyólag az emberek maguk belső világa szerint építik fel kortól, földrajzi
helytől és történelemtől függően ama társadalmat. Ebből következésképpen az
emberek belső világa lelki dzsungelének kivetítése
a társadalmunk, gondolkodásunk a világról. Itt Hankiss Freudot hozza fel és ért
vele egyet abban, hogy az ember maga lett a szenvedéseinek főforrásává[8]. Ahogy a
könyvcím is árulkodik, tüzetesebben foglalkozik a félelmekkel.
"Hiperszorongó" lénynek veszi az embert, annak alátámasztására
felhozza Eliast, Spinozat, Schellinget, Dosztojevszkijt, Kafkát és más neves
művészeket, gondolkodókat[9]. Míg az
utóbb említettek alkotásait nem vizsgálja, megelégszik az olvasói
olvasottságával, hogy ismerik az egzisztencializmust és annak gondolkodóit vagy
esetleg más félelemmel foglalkozó tudomány területeket. Hankiss inkább a "hiperszorongó"
lény védelmi eszköztárával foglalkozik, abból a kérdésből kifolyólag, hogy
hogyan lehet az, hogy ez a lény mégis nyugodt (többé-kevésbé) és ironikus módon
a félelem egy kultúraépítő tulajdonsága az embernek.
Mivel
a rendelkezésemre álló terjedelem véges, szeretnék érintőlegesen rátérni az
egzisztencializmusra. Azért is választom ezt, Hankiss Elemér könyvének kritikai
felmérésére, mert úgy gondolom, hogy ez az, ami hiányzik Hankiss könyvéből. Az
egzisztencializmus elméleti kapcsolata a "hiperszorongó" lény fogalommal.
Mielőtt rátérnénk a kapcsolatra, szeretném regisztrálni, mégis mi az
egzisztencialista gondolkodás fundamentuma. Az egzisztencializmus a lét
kérdésével foglalkozik, a létezés egyik paradox vonása, hogy megfeledkezünk
létezésünk létén s így "itt-nem-léte
lep meg minket"[10]. Gondolkodási
vezérfonaluk, hogy az ember elidegeníthetetlen vonása a világban való lét, az
önmagához való viszony szabadsága és létének kérdése, miért létezem. Heidegger
úgy vélekedik, hogy „akinek a létében
magáról erről a létről van szó”, tehát a létezés maga a létcél s teljesen
szabadok vagyunk megállapítani és célunkat megformálni. Ez további problémákat
szül s elengedhetetlen, hogy megértsük a "hiperszorongó" lényt. Így,
ha a létezésünket vizsgáljuk, szembesülünk "létezésünk-nem-létezés-felé-haladó-létként"
Heidegger szerint. Ahogy ő is, logikusan kikövetkeztetjük, egy ilyen létezés,
ami szabadságunk mivoltából cselekedeteink felelősségét vonja ránk. Az ilyen
létezés szorongással jár többek között. Azért sem félelemmel, mert a félelem
egy konkrét objektummal van kapcsolatban, a szorongás ellentétben a félelemmel
az ember önmagából feltörő érzése[11]. Látjuk
tehát, hogy a Hankiss koncepciójában a félelem egy tágabb[12]
kifejezése ennek az egzisztenciális szorongásnak, ami pusztán abból fakad, hogy
belátjuk létezésünket, annak végességét és tehetetlenségünket s csupán "szabadságra vagyok ítélve",
választhatok, de nem választhatom, hogy ne válasszak[13].
Hankiss
tehát az egzisztencialista szorongást veszi alapul, amikor megfogalmazza
civilizációs elméletét. Ezt a szorongást, amit múlt század közepén fogalmaztak
meg az egzisztencialisták nem negatív vagy, mint probléma világítja meg, hanem
épp ellenkezőleg serkentő és civilizációteremtő oldaláról közelíti meg. Ez a
megközelítés összhangban van a versenyszellemről alkotott doxával. A kudarctól
való szorongás jegyében civilizációnk védelmi mechanizmusok hadát vonultatott
fel, hogy ilyen szorongásoktól megvédjenek[14]. Ezeket
a védőmechanizmusokat a könyvben tágasan taglalja lebontva őket több
értelemszerű csoportra, majd azokat is tovább diskurálja. Mítoszok és vallások,
világértelmezések, műalkotások, erkölcsi normarendszerek, bűntudat filozófiája,
játékok és viccek során polemizálva kidomborítja ezeknek a szimbólumoknak hankissi szerepét a civilizációalkotás és
civilizációfejlesztés oldaláról.
Számára
nem a szorongás maga a fontos, hanem a szorongás által kiváltott védelmi
mechanizmusok. Tehát az állapot kezelésének módszertana, taktikája vagy esetleg
etikája Hankiss számára lényegi kérdés. Fejezetei hasábjain felsorakoztatja a
különböző nézeteket, amik általában teljesen eltérnek egymástól. Ezeket a
nézeteket érthető formában az olvasónak kínálja, míg maga végig episztemológiai
szkepticizmust tanúsít, így megtartva az olvasó saját értékrendje szerint
behelyezkedésének szabad nem befolyásolt lehetőségét.
Könyve
végén Hankiss Elemér munkahipotézisének, azaz a szorongás civilizációserkentő
míg a szimbólumok civilizációvédő szerepének valóságosságáról szót ejt. Próbára
teszi ígérkező gondolatát és igyekszik választ adni Hans Vaihingher német
filozófus 1911-es publikált könyvének segítségével. Vaihingher fikciójáról,
emberi tudat és képzelet "konstruktumairól"[15] egy
olyan képet tár elénk, ami analógiás a hankissi szimbólumokkal mik védőburkot
alkotnak civilizációnk körül. Vaihinghernek ezek a konstruktumok létezésének
igazáról, azaz mondjuk vallási szempontból Isten létezése, nem szeretne
vitatkozni. Inkább pragmatikus megközelítést választ és úgy gondolja, ahogy
Hankiss is, bár ő végig megtartja szkepticizmusát. Ez a megközelítés egyszerűen
deklarálja, hogy lehet ezek a konstruktumok fikciók és nem is léteznek rosszabb
esetben, de ebben az esetben sem tragédia ez. Hiszen ezeknek köszönhetjük
eszmei világunkat, amiben élünk s nem létezhettünk volna amazok teljes
hiányában[16]. Tehát
hasznos illúziókban élünk. Azt az esetet, amikor nem feltalálunk, hanem felfedezünk
hosszabban nem részletezi és nem is szükséges. Tehát míg a körülöttünk létező
világ mivolta titokban marad, hogy hogyan viszonyuljunk hozzá az már rajtunk
áll, s az sem végérvényesen halálos, ha illúziókban élünk.
Ebben
a gondolatkörben a fentebb leírt gondolkodás megállja a helyét. Egyet lehet
érteni Hankiss Elemérrel és az egzisztencialistákkal, hogy az ember szorongó
lény. Életünket mióta az eszünket tudjuk szorongás kíséri. Ezt az állapotot
absztraktizálva s rávetítve összemberi
civilizációra, mint serkentő hatás nincs kétség. Ez az állandó szorongás
civilizációserkentő, mi végérvényben katalizátorként működik. Az emberek ezt
úgy kezelik, hogy konstruktumokat építenek fel, mi végérvényben minket definiál
és azok vagyunk akik jelenleg. Egy kérdés merül fel ezzel kapcsolatban, mi van
ha megszűnik ez a szorongás? Megszűnhet egyáltalán? Talán nem szűnik meg, de mi
van, ha igen?
A
kérdés feloldásához, érdemes a szorongást Hankiss gondolatmenete szerint
tagolni, differenciálni. Létezik a túlélési szorongás, azaz szorongunk, mert
attól tartunk, hogy télen nem lesz elegendő zsákmány a túlélésre. Vagy
szorongunk mert attól tartunk, hogy éjszaka elragadhat egy ragadozó, vagy
összeomlik a házunk. Az ilyen szorongást nevezzük el túlélési szorongásnak.
Ezeket a szorongásokat a technika magas fejlettségével kiküszöbölhetjük. Én úgy
gondolom teljesen megszüntethetjük. Kortárs gondolkodásban: megszüntetjük az
éhezést, megszüntetjük az anyagi függőségünket, megszüntetjük a
környezetromboló életvitelünket stb. Tehát van egy fajta szorongás, ami
megszűnhet, de ez nem a szorongás teljes spektruma. Mivel van egy fajta
szorongás, véleményem szerint, amire esély megszüntetni közel a nullához. Ez az
emberek közötti kapcsolatlétesítésből fakadó szorongás. Mivel mindannyian másak
vagyunk és különbözünk személyiségünkben és viselkedésünkben, súrlódási pontok
jelenléte szinte biztos. Vegyük azt a példát, hogy az ember versenyszellemű
lény - sőt a versenyszellem a
szorongásból ered. Ha emberi érintkezés folyamán is keletkezik szorongás, s azt
fűti a versenyszellem ez konzekvensen további szorongáshoz fog vezetni nem
feltétlenül az "én" személyemben, de más személyeknél is. Ez egy
szorongási kör az emberek érintkezésében, saját magunk generáljuk a szorongást.
A szorongás generálás úgy tűnik a társas (-szociális) lény egyik vonása. A nemek
közti különbségek, korban, fizikumban és intellektuális kapacitásbeli
különbségek ilyen értelmezésben akár mind-mind civilizációserkentő hatással
bírnak.
Azt
lehet kikövetkeztetni mindezekből, hogy a szorongás teljes egészében nem szűnik
meg, csak egy bizonyos fajtája szűnhet meg. Az a fajta civilizáció már merőben
más lehet, de ez már egy másik papír témája lehetne.
Érdekes
belegondolni abba, hogy ilyen gondolatmenetben az összemberi civilizáció halála/bukása csak rajtunk múlik, s ha jól
megválasztjuk utunkat, akkor ez nem fog bekövetkezni, hanem egy örökké fejlődő civilizációt hozhatunk
létre. S megtagadtuk ezzel azt a gondolkodást, hogy "aminek kezdete van,
annak vége is van".
[1] Révai Nagy Lexikona, 1912, 540p.
[2] http://www.merriam-webster.com
[3] http://oxforddictionaries.com
[4] Hankiss, 2006, 18p.
[5] Bár megjegyzi, hogy legfőképpen a nyugati-kultúra
berkeiben gondolkodik.
[6] Hankiss, 2006, 29p.
[7] U.o., 37p.
[8] U.o., 45p.
[9] U.o., 54-55p.
[10] Hársing László, 2002, 368p.
[11] U.o., 367p.
[12] Míg Hankiss megemlíti ezt lábjegyzetben, nem magyarázza meg.
[13] Sartre A Lét és a Semmi.
[14] Hankiss, 90p.
[15] U.o., 379p.
[16] U.o., 380p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése