Általában a
társadalmi szerződésről
A társadalmi
szerződés röviden: mindennapi életünk zavartalan művelésének záloga. A társadalom
tagjai között így írott formában történik meg a megállapodás, ami
tulajdonképpen modellezi a társadalom működésének módját.
A szerződés
felei az állam és a nép. A modern állam fogalmát a szakirodalom először Niccolo
Machiavelli (1469–1527) firenzei kancellár munkásságához köti. Az állam (status
– latin eredetű szóból származik), olyan politikai közösség, amelyet kormányzat
irányít. A legtöbb esetben de facto és de juri, bár vannak olyan esetek, amikor
csak de juri (pl: Palesztínia). Jelenleg nincs teljes konszenzus a pontos
definíciójáról, a legnépszerűbb azonban a Weberi kidolgozás: „Valamely
folyamatosan üzemelő, kényszerítő erejű politikai szervezetet akkor hívunk
„államnak”, amennyiben adminisztratív kara sikeresen érvényt szerez az arra
vonatkozó igényének, hogy monopóliumot gyakoroljon a fizikai erőszak legitim
használatára e rend kikényszerítésének során illetve érdekében.” A kulcs
lényegiség itt a „legitim rend” kifejezésben található. A nép modern
értelmezése alatt történelmileg kialakult, az összetartozás tudatával, valamint
közös nyelvvel, kultúrával és hagyományokkal rendelkező kiterjedtebb földrajzi
területeken élő népességet értünk.
A társadalmi
szerződés ezek a felek megállapodását modellezi le. Főbb aspektusai: társadalom
eredete, az állam legitimációja a nép vagy individuum felett, a természetjog és
emberi törvény kapcsolata.
Kezdetben a
társadalmi-politikai gondolkodás átfogó kerete a filozófia volt, mely a jó élet
feltételeit kutatta (Kritón). Az európai történelem – leegyszerűsítve – két
irányban kereste a politikai közösség megfelelő formáját. Az egyik út a
birodalmi államalakulatoké volt. Ezekben az adóztatás, a katonáskodás és a
közmunkaszervezés funkcióit ellátó állam elkülönült a társadalom közösségétől,
melynek tagjai politikailag súlytalanok voltak a hatalom gyakorlóival szemben.
Ezzel szemben a társadalomnak az államtól elkülönülő, önállóságot élvező léte kivételesnek
tekinthető. Ennek első példája a görög polisz volt, ahol a közösség önmaga
uraként döntött a saját sorsát érintő kérdésekről, a polgárok együtt
részesültek a közös javakból és a közös döntés jogából, ezzel a felelősségből
is. A kettő „út” a felvilágosodás korában ütközött és manifesztálta a
szerződéselméletet a XVII-XVIII. században. Klasszikus művelőinek tekintjük
Thomas Hobbes (1588-1679), John Locke (1632-1704), Jean-Jacques Rousseau
(1712-1778) gondolkodókat.
Thomas Hobbes az
angol polgárháború alatt élt és tevékenykedett. Az ellentét egyik táborát a
monarchisták míg a másikat a parlament alkotta. Hobbes a két tábor között
helyezkedett el a Leviatán, avagy az
egyházi és világi állam anyaga, formája és hatalma c. művében, kvázi egy
kompromisszum vonalat képviselve. Tagadta a királyok isteni jogát, emellett
tagadta a korai demokrata nézeteket, amit a parlament képviselt (Cromwell). Hobbes
úgy tekintett az emberi lényre, mint olyan lényre ami pszichológiailag egoista
(pszichológiai egoizmus). Az ember csak olyat cselekszik, ami önnön javát
szolgálja. Ennek ellenére az emberek amellett, hogy önérdeküket szolgálják,
racionális lények. Így pont a racionalitásuk miatt vetik szuverén alá magukat
az emberek, hogy egy társadalomban éljenek, amely hasznos számukra is. Hobbes a
természeti állapotot „mindenki harca mindenkivel” elvével jellemzi. Egy
ellentmondást vet fel, miszerint az ember természeti állapotában abszolút
szabad, mégis pont ez a szabadság miatt nem szabad, mert az állandó háború emberek
között gátolja a szabad életet és annak űzését. A béke racionális felismerése
az emberek közötti háború befejezésének záloga. Hobbes államában nincs
pluralizmus, a hatalmat birtokló szuverén nem szerződő fél: bár maga csak a
társadalmi szerződés révén születik meg, melynek során a közösség tagjai
felhatalmazzák a képviselet és a kormányzat jogával, legfőbb feladata, hogy a
megállapodás betartását felügyelje, a szerződés célját és értelmét, az így
születő társadalmi békét védelmezze. Ebből az a meglepő következtetés adódik,
hogy a szuverén soha nem válhat szerződésszegővé, hiszen nem is kötött
szerződést.
Locke
értekezései a polgári kormányzatról a XVII században két részben hozzájárulnak
a politika filozófiához. Az első értekezésben Filmer királyok isteni jogát
megcáfolja, így Filmer álláspontja, hogy az emberek természetükből fogva nem
szabadok nézet, ami alá támasztaná a királyok ilyen hatalmát megdöntésre kerül.
Ez az értekezés alapozza meg a második értekezést, ahol Locke egy jó
kormányzatot igyekszik kifejteni. Hobbes természeti állapotról alkotott nézetét
vitatja meg. Locke társadalmi szerződés modelljében Hobbes vázát alkalmazza,
viszont kritikus pontokban eltér, így más végkövetkeztetésekhez jut. Természeti
állapot Locke-nál koránt sem barbarikus, mint Hobbes elméletében. Kulcseleme
abban áll, hogy az ember pre-politikai korszaka nem egyenlő a pre-morálissal. A
természetjog így minden morál fundamentumát jelenti, ami Isten által adott
számunkra. A természeti állapot Locke elméletében, hajlamos háborús állapotba kerülni,
mivel emberi (polgári) jog híján van, a háború folyamatos. Így az emberi
természeti állapotot egy bizonytalan állapotnak írja le, annak javítását egy
plurális kormányzattal érné el, ellentétben Hobbes szuverén uralkodó
gyámságával. Locke gondolatmenete szerint a politikai társadalom és a
társadalmi szerződés célja nem a természeti állapot megsemmisítése, hanem
pozitív jegyeinek, mint a szabadság és egyenlőség magasabb fokú biztosítása egy
még jobb társadalmi együttélés érdekében. A kormányzat hatalmát a biztonság
garantálása és a kormányzatba vetett bizalom legitimálja. Amennyiben a
kormányzat „a beléje vetett bizalommal ellentétesen működik” a polgároknak
jogukban áll aktív engedetlenséget gyakorolni vele szemben (párhuzam a Mennyei
mandátummal). Ez a nézet a kormányzat működésének alapelveire nézve Locke
korában radikális nézet volt. Tagadta azt a nézetet, hogy csak erőszak által
lehet egy társadalmi rendet kialakítani és tartani. A kormány legitimációját a
kormányzottak jóváhagyása legitimálja.
Jean Jacques Rousseau (1712-1778),
Társadalmi Szerződés c. munkájában „Hogyan találhatunk olyan társadalmi
alakulatot, amely teljes együttes erejével védi és őrzi minden egyes tagjának
személyét és vagyonát, s amelyben minden egyes ember, bár a többivel egyesülve,
csak önmagának engedelmeskedik és épp oly szabad marad, mint eddig volt?"
központi kérdése, amire a választ a társadalmi szerződésben látja. A legrégibb
és egyedül természetes számára a család, az apa – uralkodó és gyermek – nép
kapcsolata egymáshoz. A társadalom nem ilyen kapcsolatra épül, hisz a
társadalom nem természetes állapota az embernek, mivel amazt a jog szabályozza
és nem az erő. A jognak tehát emberinek kell lennie, nem ösztönök
teremtményének. Így a társadalom, mint emberi létesítmény egy közmegállapodáson
kell nyugodjon, amit a jog határoz meg. A megállapodás egyhangú döntést
feltételez. Még a többségi szavazásnál is fel kell tenni, hogy egyszer mindenki
igennel szavazott, amikor megalapították a szervezeti formát. A közakarat
érdekében mindenki lemond önmagáról és minden jogáról, az általános akarat
alatt egyesülnek, és mindenki az összesség része. A társulás tagjai teszik ki a
népet, külön-külön polgárok, amennyiben a főhatalom részesei és alattvalók, amikor
az állam törvényeinek vannak alávetve. Tehát a társadalmi szerződés kettő
fázisból áll, egy előzetes megállapodásból, ami megteremti a polgári népet,
amaz pedig megteremti a polgári államot, ami csakis a jog hatáskörén belül
képes uralkodni a nép közakaratából. Rousseau szabadságfelfogása kétség kívül az
egyik legidézettebb gondolata az emberről, miszerint kényszerítve kell, hogy
szabad legyen. Hobbes természetes állapotához hasonló következtetésre jut, hogy
az ember olyan állapotában nem szabad, ha mégsem engedelmeskedik a polgári
szabadságnak, úgy kényszeríteni kell. Tehát a közakarat maga alá helyezi az
egyéni akaratot. Jól teszi fel a kérdést maga R. is, mikor megkérdezi, hogy a
közakarat tévedhet-e. Míg azt állítja, hogy a közakarat mindig jogos és jóra törekszik,
azt ellehet téríteni. De tagadja, hogy a közakaratot meglehet vesztegetni, ami
vitatható némi történelmi tudással (IV Iván esete mindkettő esetet vitatja). A
törvény fejtegetésében, a közakarat írásban manifesztálódott akarata, ami mindenkire
érvényes egy társadalmon belül. Így a rossz törvények megalkotásában és
érvényesítésében a közakaratnak felelősséget kell vállalnia, hisz a közakarat a
nép akaratát testesíti meg. Ez a problematika megoldására Rousseau a
törvényhozó szerv szükségességét úgy látja, hogy amíg amaz „látja a jót, de nem
követi, a nép akarja a jót, de nem látja”. Törvényhozó, szavaiból
kiindulva magasabb, mint a fejedelem, mivel az utóbbi csak „követi a
mintaképet, amit a törvényhozó alkotott”. Isteni bölcsességgel ruházza fel a
törvényhozót. A politika és vallás így egy köteléket alkot fejtegetésében, ahol
egyik a másikat felhasználja céljai elérésében, azaz egy társadalom
kreálásában.
Felhasznált irodalom
HOBBES, Thomas: Leviatán, Kossuth, 1999.
LOCKE, John: Második értekezés a polgári kormányzatról, Polis, 1999.
ROUSSEAU, Jean-Jacques: A társadalmi szerződés, Kriterion, 2001.
http://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1rsadalmi_szerz%C5%91d%C3%A9s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése