Észlelésem fel nem fogja, ember embernek miért balsorsa? Úgy érzem értekeznünk
kell, mégis mit gondolunk észlelésen. Érzékelek piros színt és kerek formát,
megfogom és érzem, hogy a kerek forma tapintásra érdes és szúrós, de szemmel
nem látni tisztán ilyen jellemzőit ennek a piros labdácskának. Eszemmel aztán
meglelem azt a frappáns megközelítését ennek a piros labdának, hogy az apró kis
szúrós labdácskákból áll úgy, hogy ezzel egy nagyobb labdát alkot. Pirosnak meg
azért piros, mivel szemem csak halandó emberé, merthogy fizika órán anno a
tanárom úgy magyarázta el a színek mikéntjét, hogy: a szín, amit látunk
szemünkkel az éppenséggel pont nem a tárgy színe, csak éppen azt a színt veri
vissza s minden mást elnyel. Így hát a piros labdácskákból álló piros labda nem
is piros, hanem minden csak nem piros. Ezt érzékszerveimmel csak nem foghatom
fel ilyen formában, de az eszem segít meglelni ennek a turpisságnak a farkincájára.
Az eszemmel megleltem, észlelés. Ihaj csuhaj, most, de örülök magamnak, akkor
is örültem magamnak, pedig nem is tudtam, hogy minden baj itt kezdődik.
Találkoztam egyszer egy hölgyjel a pétervári Ermitázs check-in részlegénél,
Daskova hercegnővel. Épp a sztrádán haladtam közel fénysebességgel, mikor
megláttam a hintóból kiszálló „kis” Katalint. A tér és idő hirtelen a XIX. ütembe
zökkent vissza, a pilótám kiugrasztott a hosszúkás kábel alakú kocsimból, s nem
is fogtam fel sem érzékszerveimmel, se eszemmel mégis minek a bevezetője ez.
Egy nagy téren találtam magamat, nyitott minden irányból, mintha Kárpát-medence
Dunaújvárosánál állnék. Északra nézve látom az udvari teret és annak
obeliszkjét, a nagy dicső Ermitázs pedig kimagasodik és átkarolja a teret, mint
a Kárpátok a magyar Alföldet. A bejárathoz lépegettem, ahogy bírtam. Daskova „kis”
Katalin úgy várt rám a hintó és a bejárat között, akár egy könyv a könyves
polcon, mozdulatlanul és mégis sokatmondóan. Ruhájának külső borítása bézs
színű volt, az illesztéseknél aranyozott színben tündökölt, gallérja és
ruhájának emblémái fekete színűek. Ha jól tudom, ezt a ruhát Moiszejeva szőtte.
Karomon ragadt, szédületes ütembe, de annak ellenére érthetően haladtunk közös
utunkon a tizennyolcadik ütemben. Párbeszédünk kellemesen haladt, egymásra
építettük bizalmunkat. A pilótám, persze érthető okokból, egy kérdése végig
bennem maradt akár egy rózsa tüske ujjadon óvatlan pillanatodban – na persze
mindenre emlékszel.
Egy szó mint ezer, az Ermitázs lépcsőinél álltunk meg egy pillanatra és épp
a felvilágosodás nagy eszméjéről festett nekem egy képet, amiben egy orosz
muzsik, aki nem lát születésétől ült a kis farönkjén a kunyhója közvetlen
közelében. Dalolt a madarakkal és itta kedvenc kvászát, arcán derűs mosoly
tükröződött, ahogy a nap felé vetette tekintetét. Romantikus idilli kép.
Katalin ajkai, ahogy elmozdultunk a képtől savanyúra konyultak. Kérdezte, hogy
akarom-e tudni az orosz muzsik sorsát a fennmaradt kép után. Meg se várta
feleletem és így folytatta tovább „Didero is egyetértett velem, a kor nagy
gondolkodója. Nem is lehetne másképp, minthogy érdekel téged a sorsa, nézzetek
rátok! Sorstársak vagytok ti mindahányan. Ilyenkor örülök, hogy emlékeimet
megoszthatom veletek. A muzsik csak addig dalolt, mosolygott és örült életének,
míg az a gonosz németalföldi szemorvos meg nem gyógyította látását. Körbe
nézve, hol is élt azonnal elszomorodott, komoran sóhajtozott naphosszakig
amilyen mély a Volga zúgása.”. A következő képen a kunyhó lepusztult és ósdi
volt, a háza kerítésén túl egy hatalmas szakadék, amit egy kapitális erő vájt
ki ezer év alatt. Kíváncsiságból megvizsgáltam ama szakadék alját. Sűrű füst
takarja el alsó rétegeit, a füst pedig úgy viselkedik, mintha élne. Megtéveszt
és csábító örvényekkel visszaterel. Csak nem adtam fel. Volt egy idő, amikor
úgy gondoltam, ez egy nagy átverés az egész! Mindenért biztosan csak egy nagyon
szűk kör lehet felelős egészen Róma bukása óta. Avagy titkon már be vagyunk
kötve egy magasabb életforma óhajához igazítva valami tubusba. Nem is lehettem
messzebb az igazságtól, hála a ravasz füstnek. Mikor láttam azokat a monstrum
építményeket, amik a rend nevében tündököltek, sűrű sötét máz borította el.
Zöld, ragadós, kellemes szagú förtelmes máz. Hát emez az észlelés sötétje.
Tudni körülményeid, látni mi vesz köröskörül s nem oda nézni, elnézni és
igyekszel mosolyogni, ahogy azt tetted kisgyermek korodban. Egyre az a
tudatállapot válik úrrá rajtad, hogy amúgy sem tudnál tenni ellene. Azóta mi
történt a muzsikkal nem tudni. Keresem azóta is a XXI. ütem muzsikját.
Katalin még kettő folyosón vezetett engemet és sok érdekes dolgot osztott
meg velem, lájkoltam is. A második folyosó végén biccentett egyet, bezárta
ajkait s esküszöm az úrra úgy zárta be azokat lelki szemeim előtt akár egy
lassított képvilág. Láttam ajkai egyes mozdulatát, mint amikor átpörgetjük a
könyv lapjait oly sebességgel, mint amikor kis korunkban készítünk rövid
rajzfilmet iskolai tankönyveink szélén. Szó nélkül, mormogva tovább folytatta
útját a folyosón és láttam, hogy újabb társra akadt, kinek bemutathatja a XIX. ütemet.
Kimentem a múzeumból, ásítottam egyet, feltettem a kezem és beszálltam a kábel
taxiba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése